Régen amikor még nem írtam blog-ot, úgy gondoltam, hogy amikor írok majd blog-ot, akkor írok majd játék ismertetőket is. De mikor elkezdtem írni blogot, valahogy nem lett semmi belőle. Erre most mégis írok egyet. Mármint játékismertetőt. Mert blog-ot ugye már írok.
Na jó hagyom, ezt a gyp-s stílt. A lényeg, hogy az utóbbi időben ráuntam a wow-ra csöppet, bár gondolom kevesen hiányoltak:) - sőt konkrétan az utolsó wow-os post-omra be is szóltak, hogy butaság, bár ki nem fejtették miért. Na mindegy. Kerestem hát valamit. 2 játékot néztem ki a nagy karácsonyi dömping közepette : Fallout3 és King's bounty. Mivel a fallout szériát dacára az izgalmas sztorinak és kiváló szerepjáték alapnak sosem sikerült igazán megszeretnem - a hiba bennem van, nem a játékban! - ellenben a HOMM a szívem csücske az első résztől kezdve, elsőként a KB-nek estem neki. Akit érdekel, mit tapasztaltam egy átjátszott hétvége után lapozzon...
Kezdetben vala a C64, mint jómunkás ember ott kezdtem az ipart. Lenyűgözött a grafikája, a sokoldalúsága a felhasználóbarát hozzáállása a rendszernek. Meg a csini pasztell színek:) A PC-n zavart is a fekete háttér meg a neon betűk. Ott és azon a platformon jelent meg először a king's bounty. Egyedi volt, formabontó és műfajteremtő. Körökre osztott fantasy stratégia. Később mindebből PC-re kinőtt a Heroes sorozat - gondolom a régi nevet nem adta a tulaj. Zseniális játék volt talán a 4. részt kivéve, bár azon kevesek közé tartozom akinek az is bejött, de az utolsó 5. visszaszerezte az elvesztett dicsőséget. Talán a Ubisoft féle millió kiegészítős üzletpolitika az egyetlen hibája. De nem is erről akarok most beszélni. A lényeg, hogy úgy ajánlották a játékot : "jobb, mint a heroes valaha is lehet". Nagy szavak ezek, nézzük megfelelnek-e a valóságnak.
Telepítés
Az első problémák a telepítésnél kezdődtek. Tőlem ugyanis a játék nem érdeklődött, hova is szeretném telepíteni. Fogta az első elég nagy particióm és rámászott. Lehet én néztem el egy next-et,de valószínűbb, hogy ilyen önálló a szentem. De jó pont, hogy amikor elfogyott a hely, akkor nem leállt, hanem kaptam folytatás gombot.
Karakter alkotás
Na ennek a menüpontnak hangzatos ez a név. Nem nevezném alkotásnak, a 3 kaszt és a címer kiválasztásának rituáléját. Még csak arcképet se választhatok. Itt már rég nyert a HOMM pedig ez csak külcsín.
Tutorial
Erre nem kívánok sok szót vesztegetni. A jó tutorialnak 2 fő ismérve van.
- Ha kell szájbarágósan, de elmagyarázza a játék alapjait.
- Ha akarom átugorhatom, kikapcsolhatom.
Na erre egyik se igaz. Tutorialnak se nevezném szívem szerint. Javasolnám a készítőknek a NWN sorozat áttanulmányozását a témában. Ha már az ATARI-nál dolgoznak ők is.
Irányítás
Igen. Itt halt meg először a mutatvány. A térképen ugyanis realtime mozgunk mi is, meg a szörnyek is, ami zseniális újítás lett volna, hozzáértő kezekben. De a balklikkel mászkálok, jobb klikkel kamerázok írányítás, nem teszi lehetővé a precíz hadműveletek, felderítések és esetleges lopakodások levezénylését. Nem egyszer futottam erdőmélyén lapuló impossible hordákba, azért, mert a kamera 1 másodperccel korábban úgy döntött, mostantól azt nézzem ami a hátam mögött van és nem előttem. S jó párszor menekülés helyett inkább körbe-körbe kezdett rohangálni a hősöm a tisztáson. Itt bizony csúfosan megbukott a játék. Cseresznye a tejszínhab csúcson: az options menü nélkülöz minden erre vonatkozó beállítást.
Grafika
Tisztességes iparos munka ahogy mondani szokták. Csilli-villi, nagy felbontású ésatöbbi, ésatöbbi. Nincs is mit mondanom rá, talán, hogy a textúták és a modellek kicsit a NWN2-ére emlékeztetnek, de ez már igazán összeesküvés szagú lenne. Szóval itt jár az 5-ös. Főleg az alacsony gépigény miatt. (Levonás az intro és úgy általában az animációk hiánya,nem kerekedik ki tőle az amúgy sem érdekfeszítő történet)
Játékmenet
Úgy emlékszem a warcraft volt az első játék, ahol bevezették a létszám stop-ot. Magyarul van egy érték, ami meghatározza mennyi lény lehet egyszerre a seregünkben. Ötletes dolog és a túlerő helyett a taktikázás lesz a jó játékos titka. Jelen esetben a hős leadership tulajdonsága felel ezért. De a leadership nem azt mutatja mennyi lényünk lehet egyszerre, hanem, hogy adott lényből mennyi lehet nálunk. Tehát a hős 5 féle egységet hurcolhat magával. Ha ide felveszek íjászokat, papokat, lovagokat, mágusokat és tündéket, akkor az úgy fog kinézni, hogy - természetesen ez szint függő - 10 íjász, 10 pap, 20 lovag, 1 mágus és 30 tünde. Magyarul erősebb egységből egyszerre kevesebb. Jól hangzik, de gyakorlatban mégsem működik. Ugyanis a harcok annyira rövidek,a csataterek annyira kicsik, az ellenfelek annyira összetettek, hogy taktikázásra nincs se tér, se idő. Egyetlen dolog számít: több embered legyen, mint az ellenfélnek. Szóval megint csak, visszatértünk a c&c-s gyökerekhez. Ha valhol nem boldogulsz, hiába próbálnád más csapattal, más varázslatokkal, úgyse sikerülne. Gyere vissza ha kétszer akkora lett a leadershiped s vele a sereged. A játék innentől útvonal és gyenge szörny keresésről szól na meg a leadership bannerek vadászatáról, amik a fűben nőnek és csak attól nő érdemben ez az érték. Furcsán lett megoldva a mob seregek helyzete is. Nem sok játékot láttam, ahol elfek, csontvázak,sárkányok és törpök vidám csapatba verődve - hős nélkül!!!- kószálnak az erdőben, eltévedt játékosokra vadászva. Pedig itt megteszik. Nincs kisegítve az ember akkor sem, ha gyengébb ellenféllel fut össze. Harcolni kötelező, és a leggyengébb ellenfél is csak besebez és hullanak a népek. Nem gond veszek újat! Igen ám, de a toborzóhelyek csak véges számú lényt adnak,ha elfogyott a mágus nincs mese, kereshetsz más egységet. Azt természetesen nem javaslom senkinek, hogy csonka csapattal rohangáljon. Biztos bukta. Varázslatokkal bőven elláttak minket. Ja használható közülük kb 3. A sebzés, a sebzés és a sebzés. Az ellenség mindig 5 fővel támad. Ha le is lassítok egyet, kit érdekel. Max 1 körrel később ér oda hozzám,a többi 4 addig bedarál. És még sok hasonló hiba van, ami nehezíti a játékot, sőt gyakran ellehetetleníti. Átlépsz a kapun a túloldalon 3 impossible vár. Dodge this!
Persze vannak jó ötletek is. A trial-ok, ahol egyre nehezebb csapatokkal kell megküzdened. A fejleszthető artifact-ok, ahol az örzők leverésével erősítheted a fegyvered. A többféleképp megoldaható quest-ek - jó fiú vagy mészáros akarsz-e lenni. Van valami feleség meg gyerekek móka is, csak még nem jutottam el odáig.
Összegzés
Egy szó mint, száz. Többet vártam tőle és a töménytelen újdonság valami gyönyrűvé, valami zseniálissá válhatott volna,de sajnos csak ennyire futotta. Mondanám, hogy majd a patch orvosolja ezeket a hibákat,de ezek nem holmi bugok, ezek sajnos játékmechanizmus csődjei. Talán ha lesz második rész, amit már nem akarnak ennyire görcsösen egyedivé tenni. Mert csúnya dolog lenne lopkodni a HOMM-ból, a disciples-ből, de azért nem kéne mindent elvetni, ami kiválóan működik. De azért valami csak van a játékban, valami mégis megfogott, hisz még nem adtam fel, és folytatni fogom, szóval ennyit mondhatok : egy próbát megér.
Megjegyzés: képeket lusta vagyok keresgélni és kirakni. Barátotok a google.